U BiH espresso dvije i pol marke, uskoro i nova poskupljenja

Dvije kave pet maraka. To nas je jednog od ovih prosinačkih jutara dočekalo u jednom mostarskom kafiću. Nismo se iznenadili jer prateći događanja u svijetu, a kava je burzovna roba na koju ne možemo utjecati, jasno je da poskupljuje i ove godine doseže rekordnu cijenu. No, treba li espresso biti dvije i pol marke, o tome bi se dalo raspravljati, piše Večernji list BiH.

Ugostitelj koji planira isto poskupljenje, ali početkom 2025. godine, objašnjava nam zašto je to tako. – Kilogram kave koju sam prije pandemije plaćao oko 40 maraka sad plaćam 52 marke, a gdje su svi drugi troškovi, koji su veći! Također, rasla je cijena rada. Sve treba uzeti u obzir. Ako ćemo pratiti standard, tako, nažalost, mora biti – ispričao nam je. Onih koji će zadržati staru cijenu, čini se, nema mnogo.

Ugostiteljstvo je složen posao i tko god ga je radio, zna da je to kruh sa sedam kora. Danas gosta ne možete prevariti, pa je i to prednost visokih cijena. Ako on osjeti da za dvije i pol marke pije nekvalitetnu kavu, da se konobar ne trudi napraviti je što je moguće bolje, on će ga kazniti tako što se sutra neće pojaviti, već će ići negdje drugdje. A ugostitelji se u većini slučajeva drže zajedno u cijeloj BiH i cijene se prate i formiraju u konačnici. I jasno je da će zbog svjetskih zbivanja i lošeg prinosa kave nama dolaziti skupa kava, a to pogađa i nas i vas kao gosta – ispričao nam je ugostitelj.

A sada da vidimo što se u svjetskim okvirima konkretno događa i zašto i nas u BiH sve to pogađa. U utorak cijena arabice premašila je 3,44 dolara po funti (0,45 kg), što predstavlja više od 80% povećanja u samo godinu dana. Istodobno, cijene robuste, koja ima značajan udio na globalnom tržištu, narasle su više od 60%. Posljednji put slična situacija zabilježena je davne 1977. godine, kada su neuobičajene snježne oborine uništile plantaže u Brazilu, vodećem svjetskom proizvođaču kave. Danas se povijest ponavlja, ali uz dodatne izazove. Dva najveća svjetska proizvođača kave, Brazil i Vijetnam, pogođena su ekstremnim vremenskim uvjetima.Suše, obilne kiše i drugi klimatski ekstremi nanijeli su štetu plantažama, što je dovelo do smanjenja ponude na tržištu. U Brazilu, koji je najveći proizvođač arabice, gubici su ogromni, dok su plantaže robuste u Vijetnamu pretrpjele sličnu sudbinu. Industrija kave počinje osjećati pritisak koji se prenosi na potrošače. Velike pržionice kave godinama su uspješno apsorbirale skokove cijena kako bi zadržale kupce i tržišni udio. Međutim, analitičari upozoravaju da će se to uskoro promijeniti. Kako su rezerve kave niske, a potražnja nastavlja rasti, povećanje cijena na tržištu postaje neizbježno. Stručnjaci upozoravaju da su brendovi kave na prekretnici.

Neki od najvećih proizvođača već su najavili povećanje cijena, dok se očekuju dodatni skokovi u prvoj polovini 2025. godine. Primjerice, kompanija JDE Peet’s, koja stoji iza marki poput Jacobs, L’Or, Tassimo i Douwe Egberts, planira povećati cijene svojih proizvoda u Brazilu za čak 30% iduće godine. Prema informacijama dobivenim iz dokumenata poslanih klijentima, ovo povećanje dolazi nakon što su druge velike pržionice, poput 3 Coracoesa i Melitte, također povisile cijene u Brazilu. Melitta je, primjerice, ovog mjeseca povećala cijene svojih proizvoda za 25%, dok je prethodno već povisila cijene za 12%.

Situacija u Europi nije ništa bolja jer se očekuje povećanje cijene kave u supermarketima već krajem prosinca ili početkom siječnja. Klimatske promjene, koje izravno utječu na proizvodnju kave, nisu jedini razlog ovih povećanja. Pandemija i poremećaji u lancima opskrbe dodatno su otežali situaciju. Proizvođači kave suočavaju se s većim troškovima uzgoja, berbe i prijevoza. Uz to, potrošnja kave u svijetu nastavlja rasti. Kina, primjerice, bilježi više nego dvostruki rast potrošnje kave u posljednjem desetljeću.

Druga najtrgovanija roba

– Potražnja za kavom ostaje visoka, dok su zalihe koje drže proizvođači i pržionice na niskim razinama – upozorila je Fernanda Okada, analitičarka cijena kave u S&P Global Commodity Insightsu. Dodala je da se očekuje nastavak uzlaznog trenda cijena u nadolazećem razdoblju. Kava je druga najtrgovanija roba na svijetu, odmah nakon sirove nafte. S obzirom na njezinu popularnost, posljedice rasta cijena osjetit će se diljem svijeta. Ako se klimatski uvjeti ne poprave i zalihe ne stabiliziraju, pitanje je hoće li kava u budućnosti postati luksuz dostupan samo rijetkima.