Električni romobili opravdani s aspekta zaštite okoliša; regulirati njihovo sudjelovanje u prometu

Nagla ekspanzija električnih romobila kao vrste prijevoznih sredstava natjerala je i zakonodavce da razmišljaju o temi reguliranja prometa za tu vrstu sudionika u prometu.

U različitim zemljama ili regijama pojavljuju se različite prakse i načini regulacije te vrste prijevoza.

– Suština jeste da je s aspekta zaštite životne sredine ova vrsta prijevoza svakako opravdana. Do problema dolazi kada se treba regulirati ponašanje u prometu vozača električnih romobila u odnosu na druge sudionike u prometu, kao što su pješaci, biciklisti ili vozači automobila – rečeno je Feni u Ministarstvu komunikacija i prometa BiH.

Navode da je preduvjet za daljnji razvoj prijevoza tim prijevoznim sredstvima da se unaprijedi infrastruktura koju koriste vozači električnih romobila, kako ona ne bi bila na štetu pješaka ili biciklista.

Ministarstvo komunikacija i prometa BiH zaprima inicijative da se ova oblast regulira Zakonom o osnovama sigurnosti prometa na putovima u BiH, te je zbog tih, ali i drugih inicijativa formirana radna skupina za izradu nacrta tog zakona.

– S jedne strane, i vozači električnih romobila su sudionici u prometu i postoje zakonske odredbe koje se samom tom činjenicom tiču i ove vrste prevoza. Postoje odredbe kojih su dužni da se pridržavaju i vozači električnih romobila. U ovom trenutku, Zakon o osnovama sigurnosti prometa na putovima u BiH ne poznaje kategoriju električni romobil, već po definicijama koje su trenutno prisutne u Zakonu ova kategorija najbliža je definiciji mopeda, za koji su propisana zakonska ograničenja – pojašnjavaju iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH.

Dakle, napominju da ono što je najvažnije jeste da se primjenom zakonskih odredbi osigura jasno i precizno reguliranje te vrste sudionika u prometu, te da se pri tom ne naruši daljnji razvoj te vrste prijevoza.

Smatraju da su osnovna pitanja na koja treba dati odgovore starosna granica za korištenje električnog romobila, obveza posjedovanja kacige, potencijalna zabrana korištenja noću, dozvoljena brzina kretanja, vrsta infrastrukture kojom ta vozila mogu da se kreću, zabrana prijevoza drugih osoba i sl.

– Svjesni smo da nedostatak regulacije može dovesti do povećanja štetnih posljedica u prometu, ali da isto tako prevelika regulacija može dovesti do odustajanja vozača od te vrste prijevoza. Zbog svih tih elemenata Ministarstvo vrlo obazrivo pristupa realizaciji izrade prijedloga izmjena i dopuna Zakona, prateći prakse u razvijenim zemljama, te vodeći računa o trenutnom stanju infrastrukture u Bosni i Hercegovini – rečeno je Feni u tom Ministarstvu.