Dolaze blagdani, cijene dostižu vrhunac

Stiže li novi sezonski val poskupljenja koji bi se kao ‘šlag na torti’ najviše mogao osjetiti na božićnim slasticama, pitai su se prije dva mjeseca njemački mediji, nakon što su cijene maslaca proteklih mjeseci uzletjele u nebo. Uz sve veće cijene čokolade i šećera, skok cijena maslaca povećao je troškove proizvodnje pekara i slastičara koji se pripremaju za nadolazeće blagdane, osobito onih manjih, a kako je potražnja unatoč cjenovnom rastu i dalje velika, spekulira se i o mogućim nestašicama.

Visoke cijene dvosjekli mač

Njemačka je, naime, glavni proizvođač mlijeka u EU i jedna od glavnih izvoznica mlijeka i mliječnih proizvoda, pa tako i maslaca. No kako je tamo broj krava pao za 100.000, proizvodnja sirovog mlijeka za 2,1%, a maslaca za 3,2% u odnosu na prethodnu godinu, to itekako utječe na tržišne cijene – i ne samo u EU. Veleprodajne (i maloprodajne) cijene maslaca porasle su globalno – a u EU, prema zadnjim podacima, čak 66,5% na godišnjoj razini. Prema podacima EK, prosječna veleprodajna cijena 100 kilograma maslaca (s 82% mliječne masti) u listopadu je u EU27 iznosila 786 eura (u Njemačkoj 835, Češkoj 844, Španjolskoj 938), a u Hrvatskoj 721 euro.

Godinu prije prosjek EU je bio 471 euro, a 2022., kad je cijena također odskakala od godišnjih prosjeka (a i otkupna cijena mlijeka tad je bila najviša) – 704 eura/100 kg. U petogodišnjem razdoblju najniže cijene maslaca u EU bile su u travnju 2020. – 247 eura/100 kg. Maslac u bloku (od 25 kg) ima pak nešto nižu cijenu pa je, primjerice, 100 kg u nas u rujnu koštalo 682 eura, a prosjek EU bio je 761 euro, objavio je TISUP. 

Kilogram (po 250 g) u hrvatskoj veleprodaji stajao je 8,49 eura, najviše nakon Češke s 8,58 eura. No cijene nisu ništa drugo nego odnos ponude i potražnje u sve neizvjesnijim vremenima za proizvodnju mlijeka na EU farmama, na koju su ove godine utjecali i bolest plavog jezika, zelena tranzicija, nove tehnologije i sve rigorozniji zakoni o dobrobiti životinja, manje mliječne masti u mlijeku, rasprodane zalihe, suša, dugotrajni toplinski valovi i druge elementarne nepogode tako da se u 2024. govori i o povijesno najvišoj cijeni maslaca u EU. Visoke cijene maslaca, tvrdi se, dvosjekli su mač za proizvođače mliječnih proizvoda u EU – ostvaruju veće prihode, ali im se smanjuju profitne marže zbog povećanih ulaznih troškova.

Mliječni proizvodi, u koje naravno spada i maslac, u posljednje tri godine u hrvatskoj su maloprodaji poskupjeli 27%.